ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG
MASYARAKAT ADAT
PAPAGON
dina masarakat adat mah alam baris méré kahadéan lamun maranéhanana gé ngajaga
tur ngamumulé alam sabudeureunana. Kaarian terus mekar. Sikep mikahormat alam
minangka cecekelan hirup nu diwariskeun di komunitas masfan lokal tetep dipiara
najan jaman terus mekar.
Sikep mikahormat alam minangka cecekelan hirup nu diwariskeun di komunitas
masarakat adat. Mun alam geus ruksak, mangka katingtriman hirup gé bakal
kaganggu. Tapi, ka béhdieunakeun, dina kamekaran jaman nu teu nolih kana
kaarifan, loba lahan adat nu kedéséh. Kadéséh ku pihak-pihak nu hayang ngamangpaatkeun
lahan adat, saperti pikeun villa, pabrik, pakebonan, atawa wangunan séjénna.
Alam masarakat adat nu ngawengku lahan, leuweung, gunung, katut walungan, nu
salila ieu jadi sumber kahirupan maranéhanana, bet jadi saperti nu leungit.
Masarakat adat leungiteun sumber kahirupanana, alatan lahanna geus dipimilik ku
batur. Komunitas masarakat adat di nagara urang teu weléh aya dina nasib
katalangsara. Padahal, masarakat adat sarta nu jadi hak-hakna téh sakuduna mah
bisa hirup kumbuh kalawan tingtrim. Meureun wajar dina mangsa penjajahan mah
mun maranéhanana téh katalangsara. Sabab, sakur jiwa gé ngalaman katalangsara.
Tapi, kacida tragis mun nasib masarakat adat teu robah, tetep katalangsara,
dina jaman urang geus merdéka. Kiwari, teu saeutik aya kajadian konflik antara
masarakat adat jeung pihak-pihak nu ngaku geus miboga lahan masarakat adat. Nu
ngaku miboga, ngarasa boga hak alatan dibekelan hak guna usaha (HGU).
Sedengkeun masarakat adat satekah polah mertahankeun lahanna, nu dipercaya
minangka warisan ti karuhunna. Antukna, prinsip masarakat adat nu basajan téh
kaancam leungit nyanghareupan pihak-pihak nu hawek, nu ukur néang kauntungan
wungkul. Kasarakahan maranéhanana nu teu tanggungjawab téa, ngabalukarkeun
katingtriman masarakat adat kaganggu jeung lingkungan jadi ruksak.
Ku mindengna kajadian samodel kitu, ngabalukarkeun masarakat adat mingkin
kadéséh. Kitu deui mun pamaréntah netepkeun kawijakan patali jeung wilayah
adat bari teu ngabaud masarakat adat nu geus dumuk ti béh ditu mula di éta
wilayah, tangtu masarakat adat gé baris kadéséh. Padahal, musawarah téh
minangka wujud mihormat ka masarakat adat jeung hak-hakna nu ditangtayungan
ku undang-undang. Sakuduna, tong aya deui kajadian kadéséhna komunitas
masarakat adat téh, boh dina sual lahan boh dina sual kabebasan ngalaksanakeun
adat maranéhanana. Ku sabab nagara urang geus netepkeun undang-undang pikeun
nangtayungan masarakat adat. Éta hal luyu jeung katangtuan internasional, nu
ogé geus diaku ku nagara urang. Dina pasal 6 ayat 1 Undang Undang (UU) Nomor 39
Taun 1999 ngeunaan Hak Asasi Manusia (HAM), kalawan teges nagara nangtayungan
komunitas masarakat adat. Kieu unina téh, “Pikeun nanjeurkeun hak asasi manusa,
perbédaan jeung pangabutuh masarakat hukum adat kudu diperhatikeun tur
ditangtayungan ku hukum masarakat katut pamaréntah”.
Sedengkeun dina ayat 2, unina téh, “Jatidiri budaya masarakat hukum adat,
kaasup hak lahan ulayat, ditangtayungan luyu jeung kamekaran jaman”. Pon kitu
deui, masarakat adat nu kaasup kana kelompok minoritas gé kudu ditangtayungan
ku nagara. Dina pasal 27 Kovenan Internasional ngeunaan Hak Sipil jeung
Pulitik, nyebutkeun, “Di nagara-nagara nu aya kelompok minoritas dumasar kana
étnis, agama, atawa basa, hak-hak éta kelompok minoritas téh tong diganggu,
dina komunitas papada anggota séjén ti kelompok maranéhanana, enggoning
ngararasakeun budaya maranéhanana sorangan, pikeun ngalaksanakeun jeung
ngamalkeun ageman maranéhanana, atawa pikeun ngagunakeun basa maranéhanana”. Ku
kituna, tong aya deui ijin muka pakebonan, pangusahaan leuweung, atawa
kagiatan pertambangan, nu enya-enya ngarempak wates-wates wilayah lahan adat,
nu saenyana mah geus dipimilik ku masarakat adat ti béh ditu mula. Ogé,
ka masarakat adat kudu dibéré kabébasan pikeun ngalaksanakeun tradisi adatna,
kaasup dina ngalaksanakeun nu jadi agemanana.
Hak masarakat adat pikeun ngagem ageman katut kapercayaan luyu jeung pilihanana
téh aya dina pasal 22 UU No. 39/1999 ngeunaan HAM, unina, “Sakur jalma bebas
ngagem agemanana séwang-séwangan tur pikeun ngalaksanakeun ibadahna luyu jeung
ageman katut kapercayaanana”. Dina ayat séjénna ditegeskeun, “Nagara ngajamin
kamerdekaan sakur jalma pikeun ngagem agemanana séwang-séwangan katut
ngalaksanakeun ibadahna luyu jeung ageman tur kapercayaanana”. Kalawan teges
konstitusi geus ngajamin jeung nangtayungan hak-hak masarakat adat. Ku kituna,
nagara wajib ngawujudkeunana. Ulah ieuh aya alesan nagara teu mampuh
ngawujudkeunana. Da saenyana mah pikeun ngawujudkeun kamampuh téh kacida
gampilna, nyaéta ku cara némbongkeun kalawan enya-enya dina kawijakanana
sangkan teu weléh mihak kana kapentingan masarakat adat. Lain mihak kana
kapentingan pihak-pihak nu ngan ukur néang kauntungan wungkul.
Lamun téa mah hak masarakat adat téh dibaékeun, éta hartina nagara geus
ngalakukeun pelanggaran HAM.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar